جايزه 5هزار
توماني عضويت سيستم درآمدزاي
فروتل
جايزه 5هزار
توماني عضويت سيستم درآمدزاي
فروتل
پاداش عضويت در سيستم سبز
درآمد فروتلي

آیا به جبهه راه سبز امید می پیوندید؟

۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

آخرین تلاشها برای رای اعتماد نمایندگان به کابینه دهم



مهمانیهای شبانه احمدینژاد در پاستور


پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره) مجلس«پارلماننیوز»، اعظم ویسمه:همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و معرفی کابینه دهم به مجلس ترافیک افطاری برای جلب رای اعتماد نمایندگان در پاستور شکل گرفته است.

محمود احمدینژاد این بار بدون آنکه به رایزنی با بزرگان و هیات رییسه مجلس بپردازد، به مذاکرات چند نفره با نمایندگان که بعضا از مناطق محروم و شهرستانها هستند، رو آورده است.بدین ترتیب هر شب ضیافت افطاری در دفتر احمدینژاد برپا است.

رایزنیهای شبانه احمدینژاد با نمایندگان حوزههای انتخابیه کوچک در شرایطی صورت میگیرد که رییس دولت دهم حاضر به مشورت با نمایندگان در انتخاب وزرا نشد و احمدینژاد بدون آنکه نظر مجلسیان را در معرفی کابینه خود جویا شود، وزرایش را به پارلمان معرفی کرد.

اگر در دوره گذشته چهرههایی چون محمدرضا باهنر، احمد توکلی و برخی دیگر از رهبران سیاسی مجلس در چینش کابینه نقشآفرینی کردند و با معرفی برخی از وزرا برای جلب رای اعتماد برای سایر اعضای کابینه پیشنهادی احمدینژاد رایزنی گستردهای با نمایندگان انجام دادند، اما اکنون با حوادثی که در انتخابات این دوره ریاست جمهوری رخ داد ترکیب سیاسی مجلس نیز تغییر یافته و دیگر احمدینژاد تمایلی به امتیاز دادن به برخی از سران مجلس برای امتیاز متقابل گرفتن ندارد؛ هر چند احمدینژاد که در دوره گذشته تن به لابی و مذاکره با بزرگان داده بود نیز در طول چهار سال دولت نهم، 9 وزیر را از کابینه خود برکنار کرد و مدعی شد برخی از این وزرا از ابتدا به او تحمیل شده بودند.

با حمایت چهرههای شاخص مجلس از مهندس میرحسین موسوی، احمدینژاد به جای تکیه بر بزرگان در پارلمان، شخصا وارد مذاکره با نمایندگان شده تا برای وزرای پیشنهادیش رای اعتماد کسب کند.

گرچه وزرای پیشنهادی احمدینژاد این روزها اتاق به اتاق در رفتوآمد به فراکسیونها و کمیسیونهای مختلف مجلس هستند اما رایزنیهای اصلی در گردهمآییهای شبانه و ضیافتهای افطار در دفتر احمدینژاد رقم میخورد.

به گزارش پارلماننیوز، احمدینژاد تصمیم دارد این بار به جای امتیاز دادن به بزرگان مجلس(سهمی در کابینه) وارد مذاکره با نمایندگان مجامع استانهای مختلف شود تا با حذف واسطهها خواستهاش را از پارلمان برآورده کند.

رایزنی با نمایندگان شهرستانها از جهاتی برای رییس دولت دهم آسانترهم است؛ نگاه سیاسی و تخصصی که برخی چهرههای شاخص مجلس به انتخاب وزرا دارند حذف شده و در مقابل وعده چند طرح عمرانی و رفع مشکلات حوزههای انتخابیه کوچک هم کار نماینده برای انتخابات دوره بعد مجلس در شهرستان را تسهیل می کند و هم بدنه مجلس را همراه با خواسته رییس دولت میکند.

درمهمانیهای شبانه پاستور تاکنون فراکسیون مناطق محروم، نمایندگانی از استانهای خوزستان، خراسان و شمال کشور حضور یافته اند و به گفته برخی از نمایندگان قرار است این مهمانیها تا زمان بررسی صلاحیت وزرا در شبهای آینده نیز ادامه یابد.

گرچه ترافیک مهمانی در پاستور سنگین شده اما مهمانان استقبال چشمگیری نداشتهاند. حضور تقریبا یک سوم از اعضای فراکسیون مناطق محروم در ضیافت افطاری و استقبال سرد سایر نمایندگان مجامع استانها میزان تاثیرگذاری این میهمانیها برای کسب رای اعتماد را با چالش مواجه کرده است.

در این میان نکته جالبتر نارضایتی چهرههای حامی احمدینژاد از ترکیب کابینه معرفی شده است، بر اساس شنیدهها در راهروهای پارلمان، گرچه برخی از نمایندگان حامی دولت احمدینژاد در گفتوگوهای خود از رای بالا به وزرای پیشنهادی سخن میگویند اما در پشت پرده تلاش چشمگیری را برای عدم رای نمایندگان به برخی از وزرا به کار گرفتهاند.

در این میان شنیده شد یکی از نمایندگان حامی دولت عنوان کرده هشت وزیر پیشنهادی فاقد صلاحیت برای کسب رای اعتماد هستند.

روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هفته آینده ماراتن نفسگیر برای وزرای پیشنهادی برای کسب رای اعتماد از پارلمان آغاز میشود تا آن زمان باید منتظر ماند و دید عدم رایزنی احمدینژاد با رهبران مجلس، نارضایتی حامیان احمدینژاد از عدم دریافت پست و مخالفت با وزرای پیشنهادی او، تصمیمی که نمایندگان شهرستانها و حوزههای انتخابیه کوچک رای به منافع کوچک یا رای به مصالح کشور میگیرند و لحن توهینآمیز احمدینژاد به مجلسیان در آخرین گفتوگویی تلویزیونی خود با مردم چه نتیجهای را به بار خواهد آورد و چه میزان از وزرا نمره قبولی کسب خواهند کرد و چه تعداد مردود خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر